Skip to content
Aanhangwagens te koop

Wilt u een nieuwe aanhangwagen kopen? Kom dan zeker eens langs bij Aanhangwagens Louben te rondpunt Wommelgem / Wijnegem (nabij Antwerpen).

Sinds 1967 staan wij garant voor een goede service en kwaliteit als het gaat over verkoop, verhuur en herstellingen van aanhangwagens.

Wij verkopen de grote bekende topmerken zoals Saris, Anssems, Hulco, Ebeco Walltrailers maar ook de oersterke BCW aanhangwagens.
Ons aanbod gaat van een kleine enkelasser tot een zware machinetransporter.

Wij nodigen u graag vrijblijvend uit in onze winkel om deze of gelijkaardige modellen eens te komen bekijken. Zo heeft u een beter beeld van de kwaliteit, de mogelijkheden, mogelijke accessoires,… en kunnen wij u beter van dienst zijn.

aanhangwagen kopen Plein / parking bij Louben
Veel gestelde vragen over een aanhangwagen kopen

HTG (Hoogst Toegelaten Gewicht) t.e.m. 750 kg

U heeft enkel rijbewijs B nodig en een duplicaat van de nummerplaat van het trekkend voertuig.

U kan best ook navragen bij uw verzekeringsagent of de aanhangwagen ook verzekerd is als deze NIET aan de auto hangt. In veel gevallen is dit niet het geval wat op een dure grap kan uitdraaien. Een voorbeeld: als de aanhangwagen zou wegbollen van bv. de oprit met schade tot gevolg.

HTG boven de 750 kg

Voor deze aanhangwagens moet u beschikken over rijbewijs BE.
Verder moet de aanhangwagen een 1ste keuring doen en nadien jaarlijkse keuringen.
Ook hebben deze een aparte verzekering, rijtaks en moet je de nummerplaat aanvragen.

Wij beschikken ook over geremde aanhangwagens met een HTG van 1350 kg die beschreven kunnen worden op 750 kg !

Een ongeremde aanhangwagen

Zoals de beschrijving vermeld, kan de aanhangwagen alleen afgeremd worden door het trekkend voertuig. Kijk dus wel even na hoeveel je trekkend voertuig ongeremd met trekken.

Een ongeremde aanhangwagen is wel goedkoper in aankoop en onderhoud.

Een geremde aanhangwagen

Een geremde aanhangwagen remt zichzelf af. Hierdoor moet de auto de aanhangwagen niet mee afremmen en met gevolg is de remafstand korter. Hoe korter de remafstand, hoe veiliger natuurlijk.

Elke aanhangwagen met een Hoogst Toegelaten Gewicht boven de 750 kg is sowieso geremd en moet naar de technische keuring.

Wij beschikken ook over geremde aanhangwagens met een HTG van 1350 kg die beschreven kunnen worden op 750 kg !

Een gesloten aanhangwagen

Het grote voordeel hiervan is dat deze aanzienlijk inbraakveiliger en waterdichter zijn tegenover een aanhangwagen met huif.

Een aanhangwagen met huif

Naargelang de constructie van de huif kan de huif langs alle kanten geopend worden. Zo kan je langs alle kanten laden en lossen.

De huif + constructie heeft een aanzienlijk lager eigen gewicht dan een vaste gesloten bak.

Als je een open aanhangwagen nodig hebt, kan je met enkele personen de huif + constructie in zijn geheel er af tillen en opzij zetten.
Of als je een lange rit gaat rijden zonder belading kan je de huif + constructie volledig demonteren. Hierdoor vangt de aanhangwagen aanzienlijk minder wind, wat resulteert in minder verbruik.

Bakaanhangwagen (bak tussen de wielen)

Hierbij ligt de laadvloer lager dan bij een plateau aanhangwagen, hierdoor kan je er gemakkelijker instappen of iets inrijden omdat de oprijhoek minder hoog is.
Ideaal om een motor en machines te transporteren.

Iets goedkoper in aankoop dan een plateau aanhangwagen.

Plateau (bak boven de wielen)

Een bak boven de wielen heeft een bredere laadvloer met dezelfde uiterste maten als een bak tussen de wielen.
Je kan langs alle kanten de sponnen opendoen wat het gemakkelijk maakt om met een vorklift te laden.
Als je alle sponnen en hoekrongen verwijderd kan je de plateau zelfs gebruiken als werktafel ( bv om een houten plaat op maat te zagen ).
Bij een bakaanhangwagen moet je langs de zijkant altijd over de reling hangen om iets te laden / lossen wat zeer belastend is voor de rug. Bij een plateau aanhangwagen kan je laden / lossen met een rechte rug.

Een mobilhome / camper heeft een lange achterbouw ( afstand achterste wielen tot de trekhaak ) met gevolg dat de trekhaak van een mobilhome een veel grotere draaicirkel heeft tegenover een auto. De aanhangwagen zal hierdoor sterk onderhevig zijn aan trekkrachten naar alle kanten ( links, rechts en onder, boven ). De dissel is hiervoor het gevoeligste omdat deze de krachten rechtstreeks moet opvangen.
In zo’n geval raden wij altijd aan om de dissel extra te versterken tegen deze krachten.
Ook raden wij een enkelasser aan omdat deze geen wringkrachten heeft zoals een dubbelasser vanwege de 2 starre assen, een enkelasser kan je hierdoor ook gemakkelijk manueel verplaatsen.

Wilt u een aanhangwagen kopen voor achter een mobilhome?
Dan is er maar 1 merk dat wij aanbevelen => BCW

Een “hobby aanhangwagen” is gemaakt met het oog op Low budget, dit geld niet alleen voor het chassis maar dus ook voor de materialen die ze gebruiken.

Wij doen onderhoud en herstellingen aan alle merken en types van aanhangwagens en uit ondervinding / ervaring weten wij dat hobby aanhangwagens gevoelig zijn aan scheuren en plooiingen aan de dissel, aan het chassis en specifiek daar waar de as bevestigd is aan het chassis, gescheurde assen en kapotte rollagers,… Dit allemaal ten gevolge van een te zwak, dun-wandig chassis om de kostprijs te drukken.

Vanwege de uitvoering in Low budget is niet alleen het chassis vrij licht opgebouwd, maar ook de gebruikte materialen zijn vrij licht en prutsig.

  • De assen zijn regelmatig voorzien met kogellagers, die goed zijn in het opvangen van neerwaartse krachten, echter die totaal niet voorzien zijn om zijdelingse ( axiale ) krachten op te vangen. Vandaar gaan de rollagers van zo’n assen niet al te lang mee en is dit ook een lopende rekening om deze te vervangen.
  • Ook kan de mayeu + vering uit het dunwandige aslichaam gewrongen worden.
  • De bedrading van de verlichting is vrij dun, dus deze hebben sneller last van draadbreuk vanwege metaalmoeheid. Regelmatig nemen ze de massa via het chassis, echter als dit massapunt begint te roesten is er geen verbinding meer en krijg je “kerstboomverlichting” of helemaal niets meer.
  • De verlichtingsarmaturen zijn van een slechtere kwaliteit waardoor er regelmatig slechte contacten zijn in combinatie met roest / corrosie.
  • Lichtere scharnieren en sluitingen
  • Het hout (zijkanten en bodemplaat) zijn dunner en van een zwakkere houtsoort.
  • De antislipbeschermlaag op de bodemplaat is niet aanwezig of zodanig dun dat je er snel door zit.
Hieronder een greep uit ons gamma, klik op de foto om naar de pagina te gaan.

Al onze aanhangwagens zijn standaard wettelijk voorzien met een chassisnummer, identificatieplaatje en een gelijkvormigheidsattest ( COC ).
Verder beschikken deze sinds 2012 ook over een 13-polige Jeager stekker omdat het achteruitrijlicht verplicht is geworden voor de veiligheid.

Wilt u een aanhangwagen kopen maar weet u toch niet goed wat voor iets?

Wij nodigen u graag vrijblijvend uit bij ons in de winkel om deze of gelijkaardige modellen eens te komen bekijken.
Zo heeft u een beter beeld van de kwaliteit, de mogelijkheden en kunnen wij u beter van dienst zijn.

Back To Top