Skip to content

De nadelen van een ongeremde dubbelasser

Voor u verder leest, vraag ik u om even stil te staan bij de reden dat u een ongeremde dubbelasser zoekt.

De meeste mensen die een ongeremde dubbelasser zoeken willen geen keuring doen ( te omslachtig ) en / of beschikken niet over een rijbewijs BE, maar ze willen wel een sterke aanhangwagen omdat ze op voorhand weten dat ze meer gaan laden dan eingelijk toegelaten.

Op zich zullen alle ongeremde 2-assers waarschijnlijk hun beoogde maximaal laadvermogen ( +/- 500 kg ) wel kunnen vervoeren ALS de trailer is geladen zoals het moet, dus het zwaarste gewicht op beide assen en een kogeldruk op de bolkoppeling van +/- 50 kg.
Naargelang de kwaliteit van de aanhangwagen en het gebruik zullen deze een bepaalde tijd kunnen meegaan.
Maar hier beginnen de oorzaken van de problemen:

  • Aangezien de aanhangwagen veel bedoelt is voor regelmatig tot dagelijks gebruik
  • waarbij het verkeerd geladen zal worden
  • en niet te vergeten, te zwaar beladen zal worden
  • in combinatie met Hobby kwaliteit => dus Low Budget

 

Moet en zal de ongeremde dubbelasser binnen te kortste keren kapot opzij staan…

De "Hobby" kwaliteit

Een ongeremde dubbelasser is meestal gemaakt met het oog op Low budget, dit geld dus ook voor de materialen die ze gebruiken. Zo’n aanhangwagens noemen wij “Hobby aanhangwagens”.

Wij doen onderhoud en herstellingen aan alle merken en types van aanhangwagens, en uit ondervinding / ervaring weten wij dat ongeremde dubbelassers gevoelig zijn aan scheuren en plooiingen aan de dissel, aan het chassis en specifiek daar waar de as bevestigd is aan het chassis, gescheurde assen en kapotte rollagers,… Dit allemaal ten gevolge van de wringkrachten die een dubbelasser maakt in combinatie met een te zwak, dun-wandig chassis om de kostprijs te drukken.

Vanwege de uitvoering in Low budget is niet alleen het chassis vrij licht opgebouwd, maar ook de gebruikte materialen zijn vrij licht en prutsig.

  • De assen zijn regelmatig voorzien met kogellagers, die goed zijn in het opvangen van neerwaartse krachten, echter die totaal niet voorzien zijn om zijdelingse ( axiale ) krachten op te vangen. Vandaar gaan de rollagers van zo’n assen niet al te lang mee en is dit ook een lopende rekening om deze te vervangen.
    Ook kan de mayeu + vering uit het dunwandige aslichaam gewrongen worden.
  • De bedrading van de verlichting is vrij dun, dus deze hebben sneller last van draadbreuk vanwege metaalmoeheid. Regelmatig nemen ze de massa via het chassis, echter als dit massapunt begint te roesten is er geen verbinding meer en krijg je “kerstboomverlichting” of helemaal niets meer. En de verlichtingsarmaturen zijn van een slechtere kwaliteit waardoor er regelmatig slechte contacten zijn in combinatie met roest / corrosie.
  • Lichtere scharnieren en sluitingen
dubbelas ongeremd as ok
dubbelas ongeremd as ok
dubbelas ongeremd as ok
Ongeremde dubbelasser as beetje uit aslichaam 2
Ongeremde dubbelasser as beetje uit aslichaam 2
Ongeremde dubbelasser as ver uit aslichaam 2
Ongeremde dubbelasser as ver uit aslichaam 2
Ongeremde dubbelasser as ver uit aslichaam 1
Ongeremde dubbelasser as ver uit aslichaam 1
dubbelas ongeremd as okOngeremde dubbelasser as beetje uit aslichaam 2Ongeremde dubbelasser as ver uit aslichaam 2Ongeremde dubbelasser as ver uit aslichaam 1
dubbelas ongeremd as in chassis verbogen 1
dubbelas ongeremd as in chassis verbogen 1
dubbelas ongeremd as in chassis verbogen 1
dubbelas ongeremd as in chassis verbogen 2
dubbelas ongeremd as in chassis verbogen 2
dubbelas ongeremd as in chassis verbogen 3
dubbelas ongeremd as in chassis verbogen 3
rechter chassis bevestiging voor as rondomrond door gescheurd
rechter chassis bevestiging voor as rondomrond door gescheurd
linker chassis bevestiging voor as rondomrond gescheurd foto zonder as
linker chassis bevestiging voor as rondomrond gescheurd foto zonder as
linker chassis bevestiging voor as langs alle kanten gescheurd
linker chassis bevestiging voor as langs alle kanten gescheurd
dubbelas ongeremd as in chassis verbogen 1dubbelas ongeremd as in chassis verbogen 2dubbelas ongeremd as in chassis verbogen 3rechter chassis bevestiging voor as rondomrond door gescheurdlinker chassis bevestiging voor as rondomrond gescheurd foto zonder aslinker chassis bevestiging voor as langs alle kanten gescheurd

Manoevreerbaarheid

Qua manoevreerbaarheid is een dubbelasser veel moeilijker te verplaatsen dan een enkelasser, dit wel te bekijken met dezelfde grootte van aanhangwagen ( dus geen kleine enkelasser en een grote dubbelasser ). Een onbeladen dubbelasser kan nog redelijk verplaatst worden, echter in beladen toestand is deze moeilijk zijdelings te verplaatsen. Een enkelasser beladen ( zelfs caravans van 1800 kg ) kan je nog redelijk gemakkelijk verplaatsen naar alle kanten, dit omdat deze geen wringkrachten heeft.

Qua achteruitrijden hangt de snelheid van het scharnieren af van de afstand van de trekhaak van de auto tot de eerste wielen van de aanhangwagen.
Als je dan gaat kijken naar een enkelasser en een dubbelasser van dezelfde afmetingen zullen de eerste wielen van de dubbelasser dichter bij de trekhaak van de auto staan dan de wielen van de enkelasser.
Hierdoor zal een enkelasser rustiger en gemakkelijker ter manoeuvreren zijn dan een dubbelasser.

De professionele geremde enkelasser

Uit jarenlange ervaring weten wij dat bij zo’n gebruik er een veel beter type van aanhangwagen verkrijgbaar is, namelijk de professioneel geremde enkelasser.
Deze is zowel verkrijgbaar in bakwagen als in plateau aanhangwagen.
Al deze modellen hebben een chassis van 1350 kg en een maximaal laadvermogen van +/- 1000 kg ( dit is dubbel zoveel als de ongeremde 2-asser ! ).
en deze kunnen op 750 kg beschreven worden waardoor er geen keuring en dergelijke mee gedaan moet worden.

Bakaanhangwagen Anssems BSX 1350 251x130
Bakaanhangwagen Anssems BSX 1350 251x130
Bakaanhangwagen Anssems BSX 1350 251x130

Indien mogelijk vragen wij u om hiervoor eens langs te komen zodat u deze modellen eens van dichtbij kan bekijken. Zo heeft u een beter beeld van de kwaliteit, en kunnen wij u beter van dienst zijn.

Back To Top