Gespecialiseerde herstellingsdienst
Aanhangwagens Louben gelegen te rondpunt Wommelgem ( nabij Wijnegem en Antwerpen ) is al sinds 1967 gespecialiseerd in het kwalitatief onderhouden en herstellen van uw aanhangwagen, caravan, boottrailer, marktaanhangwagen, paardevan, ladderlift,… .
Het merk of type van de trailer maakt niet uit.
Waarom herstelling aanhangwagen ?
Een aanhangwagen, caravan, trailer of … heeft net zoals een auto regelmatig onderhoud nodig.
Zelfs een ongeremde aanhangwagen heeft onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.
Enkele voorbeelden hiervan zijn de bolkoppeling, de wielen, de rollagers, het chassis, de verlichting en heel het remsysteem.
In kilometers is dit haast onmogelijk uit te drukken, vandaar raden wij aan dat elke trailer, caravan,.. ( ook de ongeremde kleine wagentjes ) best om het jaar, maar ten laatste om de twee jaar eens binnenkomen voor een professioneel nazicht.
Enkele van onze aandachtspunten bij herstelling:
- Bouten aantrekken
- Nazicht op scheuren ( chassis, dissel, as, opbouw,… )
- Nazicht remmen (om de volledige werking van het remsysteem na te kunnen kijken moeten de tamboers gedemonteerd worden ! )
- Controle staat van remschoenen, achteruitrijsysteem, afregelmechanisme, veren, remkabels, removerbrenging, oplooprem.
- Afschuren remoppervlakken ( om het vuil en de roest te verwijderen )
- Smeren waar nodig
- Afregelen van de remmen + remmentestbank,…
- Nazicht rollagers
- Controle banden ( bandenspanning, loopoppervlakte, leeftijd, of de juiste banden gebruikt zijn,… )
- Smeren en nazicht van het neuswiel, bolkoppeling, scharnieren, steunpoten,…
- Controle staat van spatlappen, breekkabel, valkabels, reflectoren
- Nazicht verlichting + lichtsterkte meting
- Leesbaar maken identificatieplaatje en chassisnummer
Nacontrole in de remmentestbank
En zoveel meer... (klik om open te doen)
As gescheurd aan de aspads ? Dissel gescheurd ? Chassis gescheurd ? of iets aan de reling of ladderrek ?
In onze werkplaats worden deze laswerken door vakkundig personeel gelast. Naargelang waar mogelijk worden deze ook versterkt met een extra ijzeren plaatje.
Voor laswerken aan het chassis, dissel en de aspads moet er een lasattest gemaakt worden. Dit lasattest is een officieel document en moet bij de papieren van de aanhangwagen blijven.
Als er gelast is aan het chassis, en je kan geen officieel document voorleggen bij de autokeuring, dan geraak je niet door de keuring.
Voor laswerken gedaan door iemand anders schrijven wij geen lasattest uit.
Voor volgende merken hebben wij een goedkeuring van de leverancier om laswerken uit te voeren en een lasattest uit te schrijven:
- Louben, het beste merk natuurlijk 😉
- BCW
- Saris
- Anssems
- Hulco
- Hapert
- RW
- BW
- Riba
- Tabbert
- Venrooy Cable Equipment haspelwagens
- Atec
Is de stekker kapot of losgetrokken bij het slecht aankoppelen ? Heeft u kerstboomverlichting of helemaal niets meer? Heeft de verlichtingskabel over de grond geslepen ?
Wij kunnen dit op een professionele manier herstellen. Wij beschikken over een testkast om uw verlichting rechtstreeks uit te testen.
Als u naar de keuring moet is uw lichtsterkte ook van belang, dit kunnen wij uitmeten met een Candelameter.
Wat u eventueel al zelf kan uittesten
- Heeft de verlichting van de aanhangwagen hetzelfde probleem bij een andere auto ?
Zo ja, dan ligt het aan de aanhangwagen,
Zo nee, dan ligt het aan de auto of de verbinding tussen beide. - U kan contactspray spuiten in de stekker van de auto en van de aanhangwagen.
- U kan het lampje al eens vervangen.
- Is er veel roest of corrosie op de contactpunten dan kan je deze best ineens vervangen.
- Als de verlichtingskabel beschadigd is tot op het koper kan je deze best ineens vervangen.
Elektrische defecten voorkomen
Echt voorkomen gaat eigenlijk niet, maar je kan wel enkele zaken doen om de levensduur te verlengen:
- Als de aanhangwagen geparkeerd staat, de stekker niet op de grond laten liggen. Steek deze in de voorziene stekkerhouder of hang deze over de dissel.
- Om de zoveel tijd contactspray in de stekker en stekdoos van de auto spuiten om vuil, corrosie en roest te verminderen.
- Bij het loskoppelen niet aan de draad van de stekker trekken, maar aan de stekker zelf.
Elektrische schema aanhangwagen
Of dit nu over een 7 polige stekker, of een 13 polige stekker betreft, de aansluiting is identiek maar dan met minder functies…
- Linker pinker – geel
- Mistlicht – blauw
- Massa – wit
- Rechter pinker – groen
- Rechter standlicht – bruin
- Stoplicht – rood
- Linker standlicht – zwart
- Achteruitrijlicht – grijs
- Constante stroom – 2.5 mm² – blauw
- Koelkast – 2.5 mm² – blauw wit
- ( nieuwe standaard: massa voor nr. 10 )
- Niet ingedeeld
- Massa voor nummers 9 t.e.m. 12 – 2.5 mm² – wit blauw
Wat wij doen
- Al hetgeen met de technische keuring te maken heeft zoals hoger beschreven staat
- Gasmeting: controle of er lekkage is op de gasinstallatie (wij kunnen hiervoor wel geen attest uitschrijven)
- nazicht caravanmover
- nazicht ATC
- naargelang wat, ook de rest van de opbouw zoals dakraam, waterkraan,…
Grote voorraad aan onderdelen
Wij beschikken over een grote voorraad aan onderdelen.
Hierdoor kunnen wij uw aanhangwagen, trailer, caravan, marktwagen, ladderlift, … snel en correct herstellen !
Technische keuring
Na herstelling van uw aanhangwagen, caravan,… kunnen wij deze ook aanbieden op de autokeuring. Zo bespaart u tijd en zorgen !
Gelieve hiervoor onderstaande officiële documenten van mee te brengen:
– inschrijvingsbewijs
– gelijkvormigheidsattest
– keuringsbewijs
– identificatieverslag van de keuring
– verzekeringspapier ( sinds 1 november 2013 is dit verplicht )
– eventuele las-attesten
Indien mogelijk maakt u best telefonisch (03/321.08.12 ) een afspraak zodat wij dit meteen kunnen noteren, zo kan u een langere wachttijd vermijden.
Eventueel mag u ook een e-mail sturen naar: info@louben.be
Twijfelt u of uw aanhangwagen een onderhoud / nazicht nodig heeft ?
Kom dan gerust eens langs met uw trailer, dan kijken en voelen wij al kort eens even of er op het eerste zicht mankementen zijn.