Duplicaat gelijkvormigheidsattest
Duplicaat gelijkvormigheidsattest
Papieren van de aanhangwagen:
Verlies van papieren
U moet zich begeven naar de politie. Daar vraagt u een verslag van Verlies van Inschrijvingsbewijs en / of Verlies van Gelijkvormigheidsattest aan. Hierop moeten duidelijk volgende gegevens van de aanhangwagen vermeld zijn:
– chassisnummer
– merk
– PVG nummer
– Hoogst Toegelaten Gewicht (HTG)
– Nummerplaat
Nadien kan u voor het gelijkvormigheidsattest van de aanhangwagen bij ons terecht ( niet voor alle merken ). Neem hiervoor het volgende mee:
– De aanhangwagen
– Het officiële “Verlies van gelijkvormigheidsattest” .
Voor het inschrijvingsbewijs kan u terecht bij uw verzekering.
Bij aankoop van een nieuwe aanhangwagen:
– Voor aanhangwagens boven de 750 kg
Vanaf het moment dat u de aanhangwagen volledig betaald heeft krijgt u bij ons 2 documenten mee:
– het gelijkvormigheidsattest ( COC-attest )
– en een roos formulier om uw nummerplaat mee aan te kunnen vragen (Vignet 705)
Met het Vignet 705 en een kopie van het gelijkvormigheidsattest gaat u naar uw verzekering om de nummerplaat…
Tempo 100 keuring – 100 km/h – Duitsland
Tempo 100 keuring
Bij Louben kan u terecht voor een Tempo 100 keuring waardoor u met uw caravan, aanhangwagen, trailer,.. 100 km/h in Duitsland mag rijden.
In Duitsland is met ingang van 22-10-2005 op de autosnelwegen en autowegen een algemene maximumsnelheid voorzien van 80 km/h voor personenauto s met een caravan of andere aanhangwagen.
Mits de caravan of aanhangwagen een Tempo 100 keuring ondergaan heeft, en de combinatie met de auto is in orde, dan mag er wel 100 km/h gereden worden.
De caravan of aanhangwagen moet daartoe wel zijn uitgerust met een aantal extra componenten om de rijveiligheid bij hogere snelheden te waarborgen. Zo kunt u vrachtwagens vlotter inhalen en met uw caravan snel weer terugkeren op de veilige rechter rijbaan !
Vereisten trekkend voertuig:
- Uitgerust met ABS
- Goedgekeurd tot totaalgewicht van maximaal 3,5 ton
Vereisten voor geremde caravan / aanhangwagen:
- ISO-goedgekeurd stabilisatiesysteem of andere goedgekeurde technische voorziening ( vb: antislinger-koppeling…
Aanhangwagen op ander HTG inschrijven
Op 750 kg beschrijven
Bepaalde aanhangwagens met een zwaarder chassis en HTG (meestal geremde enkelassers en uitzonderlijk geremde dubbelassers, afhankelijk van het merk en type,… ) kunnen ook op 750 kg beschreven worden.
Hierdoor moet er met de aanhangwagen geen keuring en dergelijke meer mee gedaan worden.
Procedure:
U moet hiervoor bij ons langskomen op afspraak met de aanhangwagen en de papieren.
Zo kunnen wij de aanhangwagen controleren en de nodige gegevens overnemen om het identificatieplaatje en het COC (gelijkvormigheidsattest sinds 2012 verplicht voor elke aanhangwagen, voor 2012 niet bestaand) aan te vragen.
Zodra wij deze hebben ontvangen moet u terug langskomen met de aanhangwagen zodat wij het identificatieplaatje en het gelijkvormigheidsattest kunnen wisselen.
De kosten voor het Identificatieplaatje en COC attest worden hiervoor doorgerekend.
> 750 kg beschrijven
De aanhangwagen is vroeger reeds ingeschreven geweest op uw naam en u heeft dit inschrijvingsbewijs nog
U moet hiervoor bij ons langskomen op afspraak met de aanhangwagen en de papieren.
Zo…
Trekhaakhoogte
Bij een verkeerde hoogte zullen de oplooprem, dissel, bolkoppeling van de aanhangwagen verkeerd belast worden waardoor deze sneller zullen verslijten en zelfs kunnen doorscheuren. Bij een 2-assige aanhangwagen zal één van de assen lichtjes van de grond gelift worden waardoor de andere as grotendeels al het gewicht zal moeten dragen. Deze as zal dus snel overbelast worden en door zijn vering gaan.
Een bijkomend probleem is dat dit ook het rijgedrag slecht beïnvloed waardoor er meer kans is op slingeren.
Dus als je ziet dat de aanhangwagen schuin achter de auto hangt en de trekhaakhoogte kan niet aangepast worden, dan kan je altijd eens langskomen met de combinatie. (onze contactgegevens)
Zo kunnen wij bekijken of wij de aanhangwagen kunnen aanpassen naar de auto. Dit kan door de oplooprem te verplaatsen naar onder respectievelijk boven…